Programme pour le thème C2 vendredi matin salle G

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10H50 : n° 787 Analysis of 3D drag reduction devices thanks to large-edy simulation

Pierre Sagaut Yulia Peet
Université Pierre et Marie Curie - Paris 6
Reduction of turbulent skin friction is a major topic in aerodynamics. In the paper, we present new results dealing with increased potentiality for turbulent friction reduction using 3D microstructured surfaces.

11H30 : n° 671 Effet de vent latéral sur un modèle simplifié de voiture par une méthode DES

Emmanuel Guilmineau Oussama Chickaoui GanBo Deng Michel Visonneau
Ecole Centrale de Nantes
Cette étude traite des effets de vent latéral sur un modèle simplifié de voiture, appelée le modèle de Willy. Ce modèle sans arête sur la partie avant et avec un culot droit est plus pratique pour l'analyse des séparations instationnaires qui sont limitées au coté sous le vent et au culot. Les simulations sont réalisées par une approche DES et les résultats sont comparées à des données expérimentales ainsi qu'à des résultats obtenus par une simulation RANSE.

11H50 : n° 399 Turbulent flow around the Ahmed body: a French-German collaborative evaluation of LES

Eric Serre Matthieu Minguez Richard Pasquetti Emmanuel Guimineau Gan Bo Deng
M2P2 UMR 6181
The so-called Ahmed Body is a simplified car-shaped body which has been investigated experimentally at a Reynolds number of Re = 768,000. This flow configuration has become a test case in the ERCOFTAC/IAHR Workshops on Refined Flow Modelling. The present paper has emerged from a French-German collaboration on LES of Complex Flows. Beyond presenting the respective results, an achievement of the paper is the comparative assessment of the different approaches (LES, Hybrid LES/RANS) with an appreciation of the respective advantages and disadvantages of the various methods.

12H10 : n° 593 High-order LES benchmarking in confined rotor-stator flows

Stéphane Viazzo Anthony Randriamampianina Sébastien Poncet Eric Serre
Laboratoire M2P2, UMR 6181 CNRS – Aix-Marseille Universités
Three Large Eddy Simulation codes have been recently developed in the M2P2 laboratory: a pseudo-spectral and a high order compact finite difference codes both associated with a mixed dynamic subgrid model and a pseudo-spectral one using a spectral vanishing viscosity approach. They have been favourably compared to velocity measurements in the case of turbulent rotor-stator flows at Reynolds number equal to 0.4 million.